Cervicaal facetsyndroom

Pijn aan de facetgewrichten van de nek

Foto Pijn aan de facetgewrichten van de nek

De facetgewrichten zijn kleine gewrichtjes van de wervelkolom. Ze verbinden de op elkaar gestapelde wervels met elkaar en zorgen ervoor dat de nek kan bewegen. Pijn aan de facetgewrichten wordt aan de achterkant van de nek – meestal aan één zijde – gevoeld en kan uitstralen naar de schouder.

Elke wervel van de wervelkolom vormt samen met een boven- of onderliggende wervel twee facetgewrichten. De gewrichtsvlakken, die zowel links als rechts van de wervel zitten, zijn bekleed met kraakbeen en worden omgeven door gewrichtskapsel.

Bij het cervicaal facetsyndroom zijn één of meer facetgewrichten aangedaan. Verschillende nekbewegingen kunnen de gewrichtsvlakken inelkaar drukken of juist de kapsels op rek brengen. Meestal is maar één facetgewricht aangedaan, waardoor de pijn zich ook maar aan één zijde van de achterkant van de nek bevindt. De klachten ontstaan door beschadiging, ontstekingsactiviteit of artrose (slijtage) van de facetgewrichten.

• Nekpijn, meestal links óf rechts van het midden (aan de achterzijde).
  • De pijn kan uitstralen naar de schouder of het achterhoofd.
  • Pijn bij het achteroverbuigen en/of volledig draaien van het hoofd.
  • De beweeglijkheid in deze richtingen kan beperkt zijn.
  • Normaal gesproken zijn er geen neurologische verschijnselen.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het verhaal van de patiënt en het lichamelijk onderzoek. Wanneer er onduidelijkheid is over de diagnose kan een facetgewrichtblokkade overwogen worden. Röntgenfoto’s leveren meestal weinig op en worden alleen ingezet als men andere mogelijke bronnen van pijn wil opsporen.

Bij een facetgewrichtblokkade spuit men door middel van een injectie een plaatselijke verdoving en een steroïde (ontstekingsremmer) in het facetgewricht. Hiermee probeert men de pijn te verminderen en zo tegelijkertijd te onderzoeken of het geïnjecteerde facetgewricht de bron van de pijn is. Als de pijn verdwijnt, kan er met redelijke zekerheid vanuit gegaan worden dat het facetgewricht de boosdoener is.

Behandeling

De fysiotherapeutische behandeling is er over het algemeen op gericht de beweeglijkheid van de facetgewrichten te verbeteren en de pijn te verminderen. Dit gebeurt aan de hand van passieve mobilisaties en (actieve) oefentherapie.