Ziekte van De Quervain

Morbus De Quervain / tendovaginitis van De Quervain

Foto Morbus De Quervain / tendovaginitis van De QuervainFoto Morbus De Quervain / tendovaginitis van De Quervain

Bij de ziekte van De Quervain is er pijn en zwelling aan de duimzijde van de pols. De achterliggende oorzaak is een irritatie van de peesschede en de twee pezen die hier doorheen lopen.

De klachten lijken sterk op het beeld van de roeierspols.

De duim en de pols worden bewogen door spieren die in de onderarm liggen. De pezen van deze spieren komen langs het polsgewricht de hand binnen waar ze aanhechten op verschillende botdelen en vingers. De pezen die naar de duim gaan, glijden ter hoogte van het polsgewricht door een soort van gladde huls die er voor zorgt dat de pezen zo min mogelijk wrijving ondervinden. Een dergelijke huls noemen we een ‘peesschede’.

Bij de ziekte van De Quervain is er een irritatie van de peesschede en de pezen die hier doorheen lopen. Het gaat om de pezen van de spieren ‘extensor pollicis brevis’ en de ‘abductor pollicis longus’. De geïrriteerde peesschede bevindt zich aan de duimzijde van de onderarm en veroorzaakt daar pijnklachten bij het gebruik van de hand en duim.

De klachten ontstaan meestal door overbelasting. Dit kan bijvoorbeeld zijn na het werken in de tuin of langdurig breien. Bij volleyballers en racketsporters wordt het vaker gezien dan in andere sporten. Ook jonge moeders die een baby verzorgen krijgen vaker met de aandoening te maken wanneer zij krampachtig en voorzichtig een baby vasthouden.

• Pijn bij het buigen en strekken van de duim, vooral bij het grijpen en wringen.
  • De pijn bevindt zich aan de duimzijde van de onderarm.
  • Zwelling ter hoogte van de peesschede.
  • De pezen van de duim kunnen ‘haperen’. Dit kan gepaard gaan met een knappend geluid of gevoel.
  • Er kan een doof gevoel ontstaan over de strekzijde van de duim en wijsvinger als de zenuw in het aangedane gebied ook geïrriteerd raakt.
  • Behandeling

In veel gevallen is rust en het voorkomen van verdere overbelasting voldoende. Met behulp van een spalk kan het gewricht voor korte tijd ontzien worden. Ontstekingsremmers of een corticosteroïden injectie worden soms toegediend als de klachten niet overgaan. In een uiterst geval wordt een kleine operatie overwogen waarbij de peesschede geopend wordt zodat de aangedane pezen meer ruimte krijgen.