Zweepslag van de kuit

Ruptuur van de m. gastrocnemius / coup de fouet

Foto Ruptuur van de m. gastrocnemius / coup de fouet

Bij een zweepslag van de kuit ontstaat er een (gedeeltelijke) spierscheur in de kuitspier. De scheur is het gevolg van een plotselinge zeer krachtige aanspanning van de spier tegen grote weerstand.

Per jaar worden alleen in Nederland al meer dan 70.000 mensen getroffen door deze blessure.

De spier die onze kuiten vorm geeft is de musculus gastrocnemius. Bij een zweepslag ontstaat er tijdens het aanspannen van de spier een scheur in het spierweefsel. Meestal zit de scheur in het binnenste (mediale) deel van de gastrocnemius, ter hoogte van de spier- peesovergang.

Over het algemeen treedt de zweepslag op tijdens het sporten. In het klassieke voorbeeld krijgt de patiënt tijdens het sporten een gevoel alsof er een steentje of een tak tegen de kuit aankwam. Dit is het moment dat de spierscheur ontstaat. Sommigen beschrijven het gevoel alsof er iemand met een zweep tegen de kuit aan slaat, vandaar dat men over een ‘zweepslag’ of ‘coup de fouet’ (frans) spreekt.

• Direct na het letsel is er scherpe pijn in de kuit.
  • De patiënt kan meestal niet verder lopen vanwege de pijn.
  • Op de tenen van het aangedane been staan is pijnlijk.
  • Het rekken van de kuitspier is pijnlijk.
  • Meestal is de kuit licht gezwollen.
  • Druk op de spierscheur is pijnlijk.
  • In de dagen na het letsel kan er een bloeduitstorting te zien zijn onder de plek waar de scheur is ontstaan (hematoom).
  • Behandeling

Het is belangrijk dat de spier de eerste dagen tot een week na het letsel niet belast wordt. Onder begeleiding van de fysiotherapeut kan de spier vervolgens weer licht belast worden. Aan de hand van een opbouwend oefenprogramma voor kracht en mobiliteit wordt de spier getraind tot de sportieve activiteit weer hervat kan worden. Het herstel duurt ongeveer 6 tot 10 weken. Het is onverantwoord om vóór die tijd en zonder een goede trainingsopbouw deel te nemen aan sportieve activiteiten.